Podsumowanie XII Konferencji Lean Management

6 światowej sławy specjalistów, 8 seminariów, 4 praktyczne warsztaty, studia przypadków najlepszych polskich firm – to wszystko działo się się w trakcie XII Międzynarodowej Konferencji Lean Management w 2012 roku.

Lean Management znajduje obecnie zastosowanie w każdej dziedzinie życia ekonomicznego, i to nie tylko jako zestaw narzędzi czy lista zasad, ale także jako najlepszy system zarządzania, który efektywnie i skutecznie rozwiązuje problemy biznesowe. Potwierdziła to frekwencja na dwunastej Konferencji Lean Management zorganizowanej przez Lean Enterprise Institute Polska. W 2012 roku do Wrocławia przyjechało blisko 340 uczestników z całej Europy – od kadry zarządzającej, przez managerów i specjalistów do początkujących praktyków Lean.

W XI Konferencji Lean Management uczestniczyło 340 praktyków

XII edycja Konferencji Lean Management przyciągnęła do Wrocławia przeszło 340 uczestników z całej Europy

Jak co roku organizatorzy dołożyli wszelkich starań, aby zapewnić uczestnikom najwyższą wartość merytoryczną i dostarczyć najnowszą wiedzę z zakresu Lean Management. Podczas swoich wystąpień prelegenci doradzali jak wdrażać zasady szczupłego zarządzania w firmach, jak tworzyć i utrzymać kulturę ciągłego doskonalenia oraz jak dokonać oceny stanu jej wdrożenia.

Uczestnicy Konferencji podczas warsztatów

Uczestnicy Konferencji podczas jednego z seminariów prowadzonych przez zaproszonych gości specjalnych

Po raz pierwszy na Konferencji odbywały się dwie równoległe sesje plenarne – dla usług i produkcji. Obie były tłumaczone symultanicznie z języka polskiego na angielski i odwrotnie.
„Konferencja w 2012 roku była wyjątkowa pod kilkoma względami. Przede wszystkim wyróżniała ją obecność aż sześciu światowej sławy ekspertów, którzy przyjechali do nas zarówno z Japonii, Stanów Zjednoczonych jak i Wielkiej Brytanii – powiedział Prof. Tomasz Koch, Prezes Zarządu Lean Enterprise Institute Polska. W 2012 roku po raz pierwszy uruchomiliśmy nowy strumień dla przedsiębiorstw i procesów usługowych, aby otworzyć naszą konferencję na obszary zastosowań Lean w usługach, biurach i w administracji”.

Samuel Obara  występuje przed publicznością

Samuel Obara podczas swojego wystąpienia plenarnego

Pierwszego dnia Konferencji – podczas dwóch równoległych sesji plenarnych i ośmiu seminariów odbywały się prelekcje gości specjalnych. Swoimi doświadczeniami dzielili się: Takashi Tanaka – światowy ekspert w dziedzinie Toyota Management System, Samuel Obara, który w swojej 30-letniej karierze pomagał wdrażać i stosować zasady Lean przeszło 350 organizacjom, Chris Vogel – ekspert w dziedzinie rozwoju Lean w administracji i usługach, Ian Glenday – niezależny trener, autor książki „Przejdź na logikę przepływu”, John Allen – Global Lean Process Leader w 7. co do wielkości firmie farmaceutycznej świata oraz Prof. Bohdan Oppenheim – profesor na Uniwersytecie Loyola w Los Angeles.

Bohdan Oppenheim

Bohdan Oppenheim

John Allen

John Allen

Szczególnie dużym zainteresowaniem uczestników cieszyło się seminarium na temat istoty Toyota Management System zaprezentowane przez Takashiego Tanakę, jak również wystąpienie Samuela Obary, który podkreślał jak ważne dla osiągnięcia przewagi konkurencyjnej firmy jest przywództwo i kultura danej organizacji. W ramach strumienia dla przedsiębiorstw i procesów usługowych można było posłuchać doświadczeń Chrisa Vogela z wdrażania Lean w Wells Fargo Bank (4. pod względem aktywów i 1. pod względem kapitalizacji rynkowej banku w USA) oraz dowiedzieć się w jaki sposób ulepszać procesy usługowe.

Takashi Tanaka podczas prelekcji

Takashi Tanaka podczas seminarium na temat Toyota Management System

Na zakończenie pierwszego dnia Konferencji zorganizowany został uroczysty bankiet, podczas którego przy lampce wina i znakomitym jedzeniu uczestnicy mieli okazję wymienić się między sobą doświadczeniami, porozmawiać z prelegentami i nawiązać nowe kontakty biznesowe. Rozlosowane zostały również nagrody książkowe Wydawnictwa Leanbooks (www.leanbooks.pl).

W drugim dniu Konferencji po przedpołudniowych seminariach odbyła się sesja studiów przypadków. Każdy z uczestników miał możliwość wyboru dwóch z ośmiu dostępnych wystąpień.

Chris Vogel występujący przed uczestnikami zainteresowanymi zastosowaniem lean w usługach

Chris Vogel podczas swojego seminarium dla uczestników z sektora usługowego

Zgodnie z tradycją, trzeciego dnia istniała możliwość wyboru między uczestnictwem w jednym z czterech praktycznych, całodniowych warsztatów, a wycieczką do firm znanych z wdrożenia filozofii szczupłości. W tym roku organizatorzy przygotowali wizyty w fabryce Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu i Electrolux w Świdnicy oraz w fabryce General Motors Manufacturing Poland w Gliwicach.

Wielu uczestników Konferencji zainteresował warsztat „Jak urządzić prawdziwe centrum zarządzania Oobeya” – po raz pierwszy przeprowadzony w Polsce przez Takashiego Tanakę i Yuko Yabe. Jego olbrzymim atutem było to, że odbywał się na terenie zakładu GKN Driveline w Oleśnicy, a jego uczestnicy mieli możliwość pracy na rzeczywistych przykładach ze swoich firm.

Natomiast Samuel Obara podczas swojego całodniowego warsztatu przedstawił korzyści płynące ze stosowania KAIZEN w przedsiębiorstwie. Zwrócił uwagę na konieczność powstania sformalizowanej struktury oceny, wdrożenia, weryfikacji i nagradzania pomysłów oraz przeprowadził praktyczne zajęcia w podziale na grupy.

Uczestnicy Konferencji podczas warsztatu Obary

Uczestnicy Konferencji podczas warsztatów Sammy’ego Obary

Uczestnicy Konferencji podczas warsztatu Obary

Uczestnicy Konferencji podczas warsztatów Sammy’ego Obary

Trzeci warsztat „Powtarzalność i elastyczność w działaniach operacyjnych” dotyczył tzw. logiki szczupłego przepływu, które Ian Glenday od lat prezentuje na całym świecie. Jak zwykle dał się on poznać uczestnikom konferencji jako żywiołowy trener o niestandardowym sposobie przekazywania wiedzy o Lean.

Ian Glenday

Ian Glenday

Z kolei Chris Vogel poprowadził warsztat dedykowany firmom usługowym. Było to połączenie wykładu z oceną stanu firmy, dyskusją oraz sesją roboczą poświęconą strategii Lean. Warsztat pomógł uczestnikom zrozumieć wkład ludzi, procesów, celów i ciągłego doskonalenia w rozwój i doskonalenie całościowego systemu biznesowego.

XIII KLM goście specjalni

XII KLM program

katalog konferencji

katalog konferencjii

[/mp_tab]