Trwa przetwarzanie danych...
Prosimy o cierpliwość...

XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Dla kogo? - Dla produkcji

Najlepsi na świecie praktycy i eksperci Lean ze świata produkcyjnego

Inspirujący mówca, który poznał fenomen Toyoty dzięki tysiącom godzin spędzonym w jej japońskich zakładach. Bliski współpracownik Takahiro Fujimoto – najbardziej uznanego na świecie eksperta od Toyota Business System. Coach prezesów i dyrektorów największych światowych firm. Autor książki „To jest Lean”.

Wdrażał TPS w zakładach Toyoty w Japonii, Brazylii, Wenezueli i USA. Doskonały mówca i nauczyciel (Sensei) szczególnie ceniony przez krajową społeczność praktyków Lean za inspirujący przekaz i motywację do działania. Współautor książki „Toyota by Toyota”.

Praktyk Lean Accounting z przeszło 25 letnim doświadczaniem. Przejrzyście objaśnia w jaki sposób stosowanie Lean przynosi firmie pieniądze. Autor książki „The Lean CFO: Architect of the Lean Management System”.

Był członkiem zespołu pracującego nad rozwojem TPS w Toyota Central Research and Development Laboratories w Nagoi w Japonii. Ekspert Lean i Industry 4.0. Autor bloga Allaboutlean.com Autor książki „Faster, Better, Cheaper in the History of Manufacturing: From the Stone Age to Lean Manufacturing and Beyond”.

Od kilkunastu lat gromadzimy najlepszych praktyków Lean Management

Poruszana tematyka dla produkcji

Poprawa wyników firmy

W jaki sposób poprawić rezultaty działania całej firmy

Wdrażanie Lean w całej organizacji

W jaki sposób zaangażować wszystkie działy i obszary firmy we wdrożenie Lean

Jak dobrze poukładać firmę

Jak sprawić, aby organizacja działała stabilnie i harmonijnie jako całość

Jak poprawić efektywność organizacji

Co zrobić, aby organizacja działa sprawniej

Rozwój kompetencji pracowników

Co zrobić, aby efektywnie rozwijać pracowników

Hoshin Kanri

Jak skutecznie ukierunkować działania całej firmy na wspólny cel

Lean Leadership

Jak stać się liderem organizacji ciągłego doskonalenia

Toyota Kata

Jak zmienić ciągłe doskonalenie w nawyk

Karakuri Kaizen

Nisko kosztowa automatyzacja

Daily management (dzienne zarządzanie)

Rola prezesa w transformacji Lean

Jak skutecznie zarządzać firmą Lean z najwyższych szczebli organizacji

Jak TWI może pomóc firmom zatrudniającym obcokrajowców

Jak tworzyć standardy pracy w środowisku wielokulturowym

Kółka jakości

Jak angażować pracowników w doskonalenie jakości procesów produkcyjnych

Bottleneck detection

Praktyczne aspekty eliminacji wąskich gardeł

Toyota Business Practices

Uszczegółowiona przez Toyotę metoda rozwiązywania problemów oparta na PDCA

Value Stream Mapping dla zaawansowanych

Jak skutecznie skracać czasy realizacji zleceń techniką mapowania strumienia wartości

Nowoczesne podejście do standaryzacji pracy

Jak stworzyć pełny, sprawnie funkcjonujący system standaryzacji pracy

Zaangażowanie pracowników w zmiany

Jak zaangażować i jak utrzymać zaangażowanie pracowników

Management accounting system dla firm wdrażających Lean

Jak powinien być zbudowany system pomiaru efektywności w firmie wdrażającej Lean. Jak łączyć miary finansowe z operacyjnymi

Industry 4.0 a Lean

Czwarta rewolucja przemysłowa a Lean Management

Lean accounting

Jak mierzyć wpływ zmian na finanse firmy

Konferencja w liczbach dla produkcji

 
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

% więcej wystąpień w stosunku do edycji 2017

 
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

godzin programu (bez przerw) dla Produkcji

 
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

sesji Open Space

 
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

gości specjalnych

 
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

prelegentów

 
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

wystąpień

 
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

firm prezentujących studia przypadku

 
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

wystąpień plenarnych

 
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

równoległych sesji

 
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

warsztaty prowadzone przez zagranicznych ekspertów

 
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

wycieczki do Opla oraz Toyoty i Electroluxa

Program XVIII Konferencji Lean Managment

Dzień 1

08:00 08:00 - 08:30
Organizacyjny
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Rejestracja uczestników

08:30 08:30 - 08:45
Sesja plenarna
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Rozpoczęcie Konferencji

Tomasz Koch, Ewa Rams-Sobczyk,
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
08:45 08:45 - 09:45
Sesja plenarna
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

System doskonalenia

Książka „To jest Lean” („This is Lean”) została wydana w 2011 i stała się jedną z najlepiej sprzedających się książek o Lean wszech czasów. „The Improvement System” („System doskonalenia”) to kolejna książka Modiga & Åhlströma, która pojawi się na rynku latem 2018. Podczas wykładu Niklas opowie o jej głównym przesłaniu -  strukturach i umiejętnościach, jakie musi rozwinąć firma, aby stać się organizacją zorientowaną na przepływ wartości i samodoskonalącą się? Nie możesz przegapić tego wykładu, podczas którego zaprezentowane zostaną najnowsze odkrycia z dziedziny Lean Management.

Niklas Modig, coach prezesów i dyrektorów największych światowych firm. Autor książki To jest Lean.
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
09:45 09:45 - 10:15
Sesja plenarna
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Czynnik Kata

Kiedy już odbyły się szkolenia z narzędzi Lean i kiedy szereg z nich zostanie wdrożonych, a wszyscy współpracownicy są przygotowani do przyjęcia Lean jako obowiązującego podejścia w organizacji, to co wtedy odgrywa kluczową rolę, aby utrzymać rezultaty tych wszystkich wysiłków?

Okazuje się, że taką kluczową rolę pełni czynnik Kata i jeżeli nie zostanie on wykształcony w zachowaniach kadry kierowniczej, co niestety często się zdarza, to wszelkie wysiłki i dobre intencje mogą zostać udaremnione lub zaprzepaszczone.

Samuel Obara, Honsha Associates, USA, współautor książki "Toyota by Toyota"
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
10:15 10:15 - 10:30
Sesja plenarna
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Wstęp do sesji inspirowanej technologią Open Space

10:30 10:30 - 11:00
Organizacyjny
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Przerwa

11:00 11:00 - 12:15
Dla produkcji i usług
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Zarządzanie przepływem – perspektywa przywództwa 360°

Przepływ jest sednem filozofii Lean. U podstaw koncepcji przepływu leży budowanie firmy skupiającej się na kliencie, w której każdy – w całym łańcuchu wartości  – stara się wytwarzać prawdziwą wartość. Zamiast pracować w obrębie osobnych wysepek, wszyscy powinni pracować razem, w ramach jednego zespołu. A to wymaga zupełnie innych umiejętności przywódczych. Czego potrzeba, aby przywódca zainicjował, poprowadził i pomyślnie podtrzymał transformację lean.

Niklas Modig, coach prezesów i dyrektorów największych światowych firm. Autor książki To jest Lean.
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
11:00 11:00 - 12:15
Dla produkcji
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Analiza przyczyn źródłowych – wskazówki i porady

Dlaczego problemy pojawiają się ponownie? Nawet ci, którzy mają długoletnią praktykę w rozwiązywaniu problemów, stają przed rzeczywistością ponownego wystąpienia problemu, którym wcześniej się już zajmowano. Ta sesja przeznaczona jest dla osób już doświadczonych w rozwiązywaniu problemów i w jej trakcie przedstawione zostaną najczęstsze błędy popełniane przez ludzi, kiedy muszą uporać się z nowym problemem. Na przykładzie Toyoty dowiesz się, jak unikać błędów, związanych z identyfikowaniem i szczegółowym analizowaniem problemu, z oddzielaniem przyczyn faktycznych od przyczyn teoretycznych, czy też z potwierdzaniem przyczyn źródłowych i skuteczności środków zaradczych.

Samuel Obara, Honsha Associates, USA, współautor książki "Toyota by Toyota"
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
11:00 11:00 - 12:15
Dla produkcji
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Koła Jakości źródłem innowacyjności w Sanden Manufacturing Poland Sp. z o.o.

Koło Jakości to grupa 6-8 pracowników zbierająca się okresowo, aby opracować  sposoby  poprawy jakości oraz skuteczności i efektywności procesów, w których uczestniczą jego członkowie.  Jest to idea w Polsce znana, ale często tylko na poziomie teoretycznym, akademickim. W praktyce owo podejście do innowacji jest w naszym kraju mało popularnym rozwiązaniem, ponieważ wymaga rzadko spotykanej poza Japonią kultury organizacyjnej. W polskim oddziale Sanden udało się dokonać kulturowej adaptacji i zacząć korzystać z pracy w Kołach Jakości. Firma może pochwalić się znaczącym sukcesem, dostrzeżonym m. in. przez PARP i Nowoczesną Firmę w konkursie HR Innovator. W pierwszych latach działalności firmy pełne wdrożenie  japońskiej koncepcji Kół Jakości przy zachowaniu dobrowolności udziału pracowników okazało się niemożliwe do osiągnięcia w polskich realiach. Kryzys w funkcjonowaniu Kół Jakości był oczywisty i wymagał głębokiej reformy. Zobowiązany przez Prezesa Zarządu-Japończyka polski management podjął się przeprowadzenia reformy systemu Kół Jakości uwzględniając polski kontekst kulturowy.

Rajmund Cybiński, Lider S-TQM, Sanden Manufacturing Poland Michał Romanowski, Dyrektor ds. Personalnych i Administracyjnych, Sanden Manufacturing Poland
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
11:00 11:00 - 12:15
Dla produkcji i usług
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Pokonywanie oporu na wszystkich poziomach organizacji

Czy doświadczacie oporu wobec Lean ze strony pracowników w Waszej firmie? To częsty problem zarówno w firmach produkcyjnych, jak i usługowych. Podczas tej sesji Karyn odwoła się do swoich bogatych doświadczeń ze współpracy z liderami, menadżerami i pracownikami w zespołach, aby pomóc Wam zrozumieć, jakie są najważniejsze przyczyny oporu na wszystkich poziomach organizacji. Następnie podzieli się swoimi wypróbowanymi i skutecznymi sposobami pokonywania tego oporu. Nauczycie się również, jak zarządzać własnymi emocjami podczas pracy nad oporem, dowiecie się, dlaczego opór nie zawsze jest zły i jak wykorzystać potęgę oporu do stworzenia rozmachu potrzebnego do przeprowadzenia pozytywnej zmiany!

Karyn Ross, Światowej sławy ekspertka lean w usługach, USA, współautorka książki – razem z J. Likerem – The Toyota Way to Service Excellence
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
11:00 11:00 - 12:15
Dla produkcji i usług
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Jak sprawić, by wdrożenie Lean było skuteczne niezależnie od stawianych wyzwań lub rodzaju działalności firmy?

Chcesz zrozumieć logikę, która stoi za poszczególnymi elementami systemu Lean Management? A może potrzebujesz praktycznej mapy drogowej, która pomoże Ci sprostać wyzwaniom wdrożeniowym? Przyjdź na tę sesję, podczas której dowiesz się:

- na jakie z 8 kluczowych pytań muszą odpowiedzień sobie firmy chcące wdrożyć Lean,

- czym jest OSKKK - praktyczna mapa drogowa przydatna podczas podróży Lean, niezależnie od skali przedsiębiorstwa.


Ta sesja dostarczy szczegółowej wiedzy i praktycznego know-how liderom i praktykom Lean.


8 kluczowych pytań dotyczyć będzie rzeczywistych wyzwań biznesowych stojących przed organizacjami – dowiesz się, które metody i środki zaradcze Lean można zastosować do którego rodzaju wyzwania. OSKKK to skrót od Observe (obserwuj) - Standardize (standaryzuj) - Kaizen1 („kaizenuj” po raz pierwszy) - Kaizen2 („kaizenuj” po raz drugi) - Kaizen3 („kaizenuj” po raz trzeci). Jest to rodzaj praktycznego przewodnika pokazującego, jak pracować ze swoim zespołem. W trakcie tej sesji zaprezentowane zostaną praktyczne przykłady, więc zobaczysz, jak omawiane koncepcje naprawdę działają w praktyce licznych przedsiębiorstw i organizacji biznesowych.

René Aernoudts,
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
12:15 12:15 - 13:15
Organizacyjny
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Lunch

13:15 13:15 - 14:30
Dla produkcji i usług
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

12 równoległych sesji inspirowanych technologią Open space

Małe grupy, tematy dyskusji nawiązujące do praktyki biznesowej, facilitatorzy wytypowani spośród uczestników Konferencji oraz wymiana doświadczeń i poglądów między praktykami biorącymi udział w imprezie, to tylko niektóre cechy, cieszącej się olbrzymim uznaniem uczestników poprzednich edycji Konferencji, dyskusji organizowanych w formule Open Space.

Aby przydzielić, każdej z kilkunastu odbywających się równolegle sesji, obszar tematyczny, chcemy usłyszeć w tym względzie propozycje bezpośrednio od uczestników Konferencji. Zgłoszenia tematów, prosimy przesyłać do 10 maja 2018 r. na adres: info@leankonf.pl

14:30 14:30 - 15:00
Organizacyjny
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Przerwa

15:00 15:00 - 15:30
Sesja plenarna
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Czy kultura organizacyjna i systemy motywacyjne wpływają na skuteczność wdrażania Lean Management w organizacji? – na przykładzie Grupy KRUK

Czy kultura organizacyjna danej firmy wpływa na sposób i efekty wdrażania Lean Management? Co sprzyja a co przeszkadza w skutecznym wdrażaniu kultury ciągłego doskonalenia? Czy warto i jak diagnozować kulturę organizacji? Rola systemów motywacyjnych a budowanie zaangażowania i efektywności działania. Jakie znaczenie w Lean Management ma świadomość strategicznych celów organizacji i ich operacjonalizacja na poszczególne poziomy?        

Iwona Słomska, Członek zarządu KRUK SA
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
15:30 15:30 - 16:00
Sesja plenarna
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Grupa Nowy Styl - Międzynarodowy sukces w parze z ciągłym doskonaleniem, czyli jak Lean Management wspiera globalną strategię biznesową.

Grupa Nowy Styl to jedna z najdynamiczniej rozwijających się grup meblarskich na świecie. W ciągu 25 lat udało się jej przebyć dynamiczną drogę od producenta krzeseł z rozległym portfolio do partnera w tworzeniu efektywnych przestrzeni miejsc pracy na całym świecie. W trakcie prezentacji zostaną omówione czynniki, które miały największy wpływ na międzynarodowy sukces firmy, czy i gdzie warto wprowadzać zmiany oraz w jaki sposób konsekwentny i ciągły rozwój Lean Management wspiera strategię biznesową.

Dariusz Frydrych, Członek zarządu, Dyrektor operacyjny, Grupa Nowy Styl
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
16:00 16:00 - 16:15
Sesja plenarna
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Pytania i odpowiedzi do obojga prelegentów tej sesji plenarnej

16:15 16:15 - 16:45
Organizacyjny
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Przerwa

16:45 16:45 - 18:00
Dla produkcji i usług
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Szkoła surfingu – studium przypadku tworzenia i utrzymania kultury Lean

Surferzy mają tendencję do luźnego, zrelaksowanego podejścia do pracy, więc wyobraźcie sobie reakcję instruktorów szkoły surfingu w pobliżu San Diego, gdy Sammy Obara przedstawił im pomysł posiadania standardów programów nauczania z precyzyjnymi specyfikacjami, oczekiwanymi wynikami i czasem realizacji. Byli, delikatnie mówiąc, sceptyczni. "Kultura była przeciwna standaryzowanemu podejściu" – powiedział Obara, nie tylko co do kroków podejmowanych przed trenowaniem surfingu, jak np. rejestracja uczestnika na trening, ale także w kwestii ustalenia tempa samego treningu. "Na przykład, nie chcieli nosić zegarków, ponieważ wierzyli, że potrafią dobrze radzić sobie obserwując słońce”, ale Sammy był w stanie przekonać instruktorów surfingu pomimo ich „luzackiego” podejścia, aby zaakceptowali podstawowe koncepcje Lean, które skróciły czas oczekiwania, zwiększyły czas surfingowania uczniów, zwiększyły liczbę uczniów w grupie treningowej, a ostatecznie zwiększyły dochody szkoły surfingu.

Podczas tej sesji dowiesz się:

  • Jak zastosować 4 elementy, które stanowią DNA Lean Management:
  1. Standardy z precyzyjnymi specyfikacjami ustalającymi zawartość, harmonogram czasowy, wyniki.
  2. Połączenia między procesami muszą być jednoznaczne, niepozostawiające wątpliwości.
  3. Ścieżki: informacje i materiały z bezpośrednią i wyraźną ścieżką między procesami.
  4. Analiza źródłowych przyczyn problemów na najniższym możliwym poziomie.
  • W jaki sposób kultura Lean pomaga zaangażować współpracowników w inicjatywę ciągłego doskonalenia przy mniejszym wysiłku i większym zaangażowaniu.
  • W jaki sposób przygotować kulturę istniejącą w organizacji, aby mogła uwzględniać szczupłe zmiany za pomocą tych krytycznych pierwszych kroków.
  • Jak wprowadzić zmiany, aby utrzymały się na trwałe, w tym przykłady "zza kulis" z Toyoty na temat tego, jak promuje się tam wewnątrz kulturę Kaizen.
  • Najczęstsze błędy, które powodują zaprzepaszczenie wysiłku.
Samuel Obara, Honsha Associates, USA, współautor książki "Toyota by Toyota"
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
16:45 16:45 - 18:00
Dla produkcji
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Nowoczesne podejście do Standaryzacji Pracy

Jak wykryć „wąskie gardła” i ocenić zdolność procesu ? Jak ocenić relacje pomiędzy manualną pracą człowieka i automatycznym cyklem maszyn względem czasu taktu? Jak zapewnić powtarzalność i ciągłość pracy operatora - jak ustalić ilość i miejsce dla zapasu standardowego w procesie? Jak ocenić obciążenie operatorów na linii produkcyjnej (gnieździe) względem czasu taktu i balansować optymalnie procesy? Jak używać standaryzacji pracy do doskonalenia procesów?


Aby móc udzielić odpowiedzi na te pytania warto zapoznać się z kolejnymi oprócz instrukcji pracy dokumentami opisującymi pracę standaryzowaną, czyli Arkuszem Zdolności Procesu (Process Capacity Sheet), Zestawieniem Czynności Pracy Standaryzowanej (Standardized Work Combination Table), Schematem Pracy Standaryzowanej (Standardized Work Chart), Yamazumi.

Euzebiusz Krasa, Konsultant LEI Polska
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
16:45 16:45 - 18:00
Dla produkcji
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Jak Lean pomógł poprawić produktywność i jakość oraz rozwiązać problem z brakiem pracowników na rynku w firmie Klimas Wkręt-Met

Podczas tej sesji dowiesz się w jaki sposób metody i narzędzia Lean wpłynęły na wzrost produktywności i jakości oraz jak dzięki nim KLIMAS WKRĘT-MET rozwiązał problem braku pracowników na rynku. Prezentacja będzie obejmować analizę zrealizowanych projektów na wydziałach produkcyjnych wraz z przykładami, efektami i zdjęciami. Pokażemy i.in.:

- Hoshin Kanri, które ukierunkowało cele i działania naszej firmy oraz wprowadziło wizualizację, monitorowanie i kontrolę kluczowych mierników;

- Mapowanie strumienia wartości, dzięki któremu dokonana została dogłębna diagnoza procesów;

- Standaryzacja pracy, która skróciła czas szkolenia nowego pracownika oraz pozwoliła na uzyskanie stabilnego i efektywniejszego procesu;

- 5S, które pomogło lepiej zorganizować powierzchnię oraz utrzymać porządek na halach produkcyjnych i magazynie

- SMED, dzięki któremu skrócony został czas przezbrojenia na wybranych maszynach nawet o 90%;

- oraz inne metody, które pomogły nam stworzyć środowisko pracy, w którym pracownicy obcojęzyczni pracują bezpiecznie i efektywnie.

Na koniec pokażemy jak produkcja może pomóc pozyskiwać nowych klientów oraz jak rozpoczęliśmy wdrażanie Lean w całych łańcuchu dostaw.

Paweł Hutny, Dyrektor ds. procesów produkcyjnych, Klimas Wkręt-Met Bartłomiej Serwatka, Menadżer ds. procesów ciągłego doskonalenia, Klimas Wkręt-Met
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
16:45 16:45 - 18:00
Dla produkcji
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Rozwój organizacji Roto Okna Dachowe metodą Toyota Kata - Jak zmienić ciągłe doskonalenie w nawyk

Tomasz Miroń, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Produkcji, Roto Okna Dachowe Sp. z o.o.
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
16:45 16:45 - 18:00
Dla produkcji
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

12 lat budowania zaangażowania pracowników w procesy ciągłego doskonalenia, w oparciu o narzędzia Six Sigma Lean. Poznaj historię sukcesu i błędy, jakich Ty możesz uniknąć

Tematem wystąpienia jest budowanie zaangażowania pracowników WABCO Polska w oparciu o narzędzia Six Sigma Lean. Dobre praktyki w zakresie angażowania pracowników z ostatnich 12 lat zostaną skonsolidowane do najważniejszych, kluczowych czynników i zaprezentowane na przykładach. Uczestnicy prelekcji będą mieli okazję zapoznać się z projektami wdrożonymi z sukcesem oraz tymi, które przy pierwszym podejściu okazały się nieskuteczne.


Prezentacja obejmować będzie wnikliwą analizę aspektów motywacji pracowników w świetle teorii psychologicznych oraz doświadczenia praktyków w obszarze wywierania wpływu. Przedstawiona zostanie również rola pomysłów powstałych w ramach warsztatów Kaizen oraz przełożenie projektów Kaikaku (zmiana radykalna) na budowanie zaangażowania pracowników oraz kultury ciągłego doskonalenia.

Krzysztof Hanusyk, Dyrektor ds. Six Sigma Lean
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
20:00 20:00 - 00:00
Organizacyjny
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Bankiet

Dzień 2

09:00 09:00 - 09:30
Sesja plenarna
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Lean Accounting – system informacji finansowej wspierający podejmowanie właściwych decyzji

Rachunkowość zarządcza (management accounting) leży u sedna procesu podejmowania właściwych decyzji, ponieważ skupia się na najistotniejszych analizach i informacjach, niezbędnych w wyborze metod działania, które mają w zamyśle przysporzyć firmie maksimum korzyści. Lean Accounting (szczupła księgowość) jest systemem rachunkowości zarządczej dla firm stosujących zasady Lean Management. System ten ma za zadanie dostarczyć odpowiednich informacji osobom podejmującym decyzje, dzięki czemu jakość tych decyzji może być zdecydowanie wyższa (będą one trafniejsze, przynoszą więcej korzyści, zredukują ryzyko). Podczas tej sesji  poznacie strategiczne powody, dla których wdrożenie Lean Accounting jest konieczne dla skutecznej realizacji strategii Lean. 

Nicholas S. Katko CPA, CGMA, Senior Consultant, BMA Inc.
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
09:30 09:30 - 10:00
Sesja plenarna
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Podejście Toyoty do tworzenia kultury ciągłego doskonalenia

Żywa i prawdziwa kultura rozwiązywania problemów nie pojawia się ot tak. Tworzy się poprzez ukierunkowane działania i wysiłki wszystkich pracowników, które powinny być podejmowane każdego dnia. Podczas sesji Karyn pokaże Wam, jak poprzez zdyscyplinowane podejście wdrożenia koncepcji 4P z filozofii Drogi Toyoty do doskonałości w usługach (Philosophy, Process, People, Problem Solving -  proces ludzie i system rozwiązywania problemów) oraz 17 toyotowskich zasad można stworzyć ukierunkowaną kulturę ciągłego doskonalenia na wszystkich szczeblach organizacji.

Karyn Ross, Światowej sławy ekspertka lean w usługach, USA, współautorka książki – razem z J. Likerem – The Toyota Way to Service Excellence
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
10:00 10:00 - 10:30
Sesja plenarna
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Lean a Przemysł 4.0

Przemysł 4.0 jest obecnie mocno rozpropagowywanym novum w Europie, natomiast Lean jest już od dość dawna znaną, lecz wypróbowaną siłą napędową doskonalenia. Jak dobrze do siebie pasują? Lean w dużym stopniu skupia się na pracowniku, a Przemysł 4.0 próbuje usunąć człowieka ze sceny. Lecz konflikt ten można rozwiązać i należy rozwiązać, aby wykorzystać Przemysł 4.0 w praktyce. Co tak naprawdę działa w Przemyśle 4.0, a co nie działa? Kluczem do właściwego wykorzystania Przemysłu 4.0 jest ekonomia skali potrzebna do jego wdrożenia. Zarówno Lean, jak i Przemysł 4.0 będą konieczne, aby przygotować firmy na przyszłość!

Dwa artykuły w języku angielskim Christopha Rosera na temat Industry 4.0:

Christoph Roser, Wybitny ekspert Lean Production w szczególności np. w zakresie wąskich gardeł w przepływie produkcji, czy też w zakresie Lean w środowisku Industry 4.0
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
10:30 10:30 - 11:00
Organizacyjny
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Przerwa

11:00 11:00 - 12:15
Dla produkcji i usług
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Czynnik Kata – skuteczność Kata na poziomie najwyższego kierownictwa

Kiedy już odbyły się szkolenia z narzędzi Lean i kiedy szereg z nich zostanie wdrożonych, a wszyscy współpracownicy są przygotowani do przyjęcia Lean jako obowiązującego podejścia w organizacji, to co wtedy odgrywa kluczową rolę, aby utrzymać rezultaty tych wszystkich wysiłków?

Okazuje się, że taką kluczową rolę pełni czynnik Kata i jeżeli nie zostanie on wykształcony w zachowaniach kadry kierowniczej, co niestety często się zdarza, to wszelkie wysiłki i dobre intencje mogą zostać udaremnione lub zaprzepaszczone.

Podczas tej sesji wytłumaczone zostanie, dlaczego wiele wysiłków zorientowanych na Lean kończy się w wielu firmach niepowodzeniem, podczas gdy w Toyocie udaje się odnieść sukces. Podkreślona zostanie waga specyficznych nawyków liderów na najwyższym poziomie kierownictwa na drodze rozwoju firmy wyznaczonej zasadami Lean. Przedstawione będą również kluczowe pytania i rutyny, które liderzy na najwyższym poziomie kierownictwa muszą praktykować w codziennej interakcji między sobą i z podwładnymi.

Samuel Obara, Honsha Associates, USA, współautor książki "Toyota by Toyota"
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
11:00 11:00 - 12:15
Dla produkcji i usług
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Jak motywować pracowników wg Lean i jak tego nie robić

Nazbyt często dobre pomysły na wdrożenie Lean zawodzą, ponieważ pracownicy ich nie stosują. Po prostu trzymają się swoich starych nawyków. I niezależnie od tego, jak dobry jest taki pomysł, jeśli nie jest stosowany, prowadzi do porażki projektu usprawniającego. Kluczową sprawą jest zaangażowanie i zmotywowanie pracowników, nie tylko w kontekście wdrażania Lean ale w ogóle. W czasie tej sesji przedstawione  zostaną różne sposoby jak motywować pracowników,  oraz jak tego nie robić.

Wybrane artykuły w języku angielskim Christopha Rosera na temat motywowania pracowników i wdrażania Lean:

  1. Employee Motivation and Lean Implementation – Part 1: Carrot and Stick
  2. Employee Motivation and Lean Implementation – Part 2: Money
  3. Employee Motivation and Lean Implementation – Part 3: Lack of Respect
  4. Employee Motivation and Lean Implementation – Part 4: Respect for People
Christoph Roser, Wybitny ekspert Lean Production w szczególności np. w zakresie wąskich gardeł w przepływie produkcji, czy też w zakresie Lean w środowisku Industry 4.0
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
11:00 11:00 - 12:15
Dla produkcji
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Wyzwania wynikające z szybkiego wzrostu zakładu produkcji montażowej – studium przypadku Cargotec Poland

Cargotec jest notowaną na giełdzie fińską korporacją globalną dostarczającą rozwiązania dla przeładunku towarów. W Stargardzie w Polsce Cargotec montuje urządzenia do przeładunku kontenerów i dla przemysłu ciężkiego. Rok 2017 był rokiem szybkiego wzrostu zakładu w Stargardzie spowodowanego zarówno przeniesieniem produkcji z zakładu w Szwecji, jak i dużym popytem na rynku. W czasie tej sesji zaprezentowane zostaną doświadczenia z tego szybkiego okresu wzrostu w zakresie organizacji, przywództwa, ludzi i rozwoju Lean. Podczas tego szybkiego rozwoju mieliśmy zarówno dobre, jak i trudne okresy, którymi zajmowaliśmy się profesjonalnie jako organizacja. Cargotec pomyślnie ukończył rozbudowę zakładu w Stargardzie.

W dzisiejszej silnej gospodarce wiele organizacji staje przed wyzwaniem wzrostu i może skorzystać z doświadczenia Cargotec.

Adam Ryniak, Vice President Kalmar Mobile Equipment Operations
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
11:00 11:00 - 12:15
Dla produkcji
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Praktyczne aspekty rachunkowości zarządczej Lean

Główną rolą rachunkowości zarządczej w środowisku Lean jest udostępnianie istotnych informacji osobom podejmującym decyzje w odpowiednim momencie.

Podczas tej sesji, pracując w grupach dowiecie się, jakie informacje są istotne dla podejmowania właściwych decyzji w firmie wdrażającej Lean. Dowiecie się też, jak wasza organizacja może wykorzystać zasady Lean Accounting zapoznając się z rzeczywistym przypadkiem firmy, która wdrożyła system rachunkowości zarządczej wspierający podejmowanie decyzji menadżerskich.

Nicholas S. Katko CPA, CGMA, Senior Consultant, BMA Inc.
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
11:00 11:00 - 12:15
Dla produkcji
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Trudności i korzyści stosowania metod TWI w środowisku z pracownikami obcokrajowcami

Choć zastosowanie metod TWI nie jest łatwe, dają one sporo korzyści przedsiębiorstwom, które decydują się na ich wykorzystanie. Zmiana mentalności, podejścia do pracy i metod szkolenia, pokazują drogę do doskonałości. Codzienna praca z ludźmi daje przykład szacunku dla ich pracy oraz odkrywa obszary do doskonalenia.


Rzeczywiste przykłady pracy z pracownikami, również obcokrajowcami, pokazują skalę wyzwań dla każdego przedsiębiorstwa.


Poprzez przeprowadzone warsztaty wraz z pracownikami poprawiamy komunikację, a wypracowane wspólnie rozwiązania poprawiają wyniki.
Pracownicy zaś są bardziej otwarci na zmiany wiedząc, że brali udział w wypracowaniu rozwiązania, co w dużym stopniu poprawia ich morale.
Wprowadzenie przepływu jednej sztuki, ergonomicznych układów linii produkcyjnych, kart balansu pracy, w dużym stopniu przyczyniają się do poprawy efektywności, jakości oraz bezpieczeństwa pracowników w ich codziennych obowiązkach

Krzysztof Bednarz, Menadżer Produkcji AMC (Autonomous Manufacturing Center), Autoliv Poland Tomasz Karg, Menadżer Produkcji AMC (Autonomous Manufacturing Center), Autoliv Poland
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
11:00 11:00 - 12:15
Dla produkcji i usług
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Jak stworzyć efektywny i zaangażowany w realizację celów firmy zespół operacyjny

Kto z punktu widzenia klienta jest najważniejszy w każdej firmie? Kto na co dzień realizuje procesy, które tworzą wartość? Odpowiedź jest dość oczywista – to zespoły operacyjne. Zazwyczaj najmniej doceniane a decydujące o sukcesie każdej firmy. Czy w związku z tym są one dobrze zorganizowane i zarządzane?


Dowiedz się jak można przeorganizować i zmienić każdy zespół operacyjny aby stał się bardziej efektywny i skuteczny w działaniu. Zobacz jak połączyć wiele metod i narzędzi Lean w jeden sprawny i kompletny system zarządzania zespołem. Przekonaj się jaki potencjał tkwi w pracownikach i jak go uwolnić, aby tworzyć więcej wartości dla klientów i firmy.

Sławomir Kubiak, Starszy Konsultant LEI Polska
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
12:15 12:15 - 13:15
Organizacyjny
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Lunch

13:15 13:15 - 14:30
Dla produkcji i usług
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Właściciel firmy/prezes w świecie Lean – zrozumieć swoją rolę dla własnych korzyści

Firma ma działać sprawnie i przynosić zyski – ludzie zajmujący się biznesem nie mają co do tego najmniejszych wątpliwości.
Kiedy podjęta zostaje decyzja, że drogą do tak postawionego celu będą zasady, procesy i narzędzia Lean Management, kluczowe jest zdefiniowanie w jaki sposób swoją rolę w takiej organizacji powinien pełnić właściciel czy też prezes firmy.


W trakcie sesji, poprzez dyskusję z uczestnikami i przykłady, zastanowimy się nad modelem zachowań najważniejszej osoby w firmie – co powinna, czego nie powinna robić i jakie konsekwencje może przynieść jej zachowanie.


Jak właściwie wyznaczyć i wspierać kierunek działań, co rozumiemy przez odpowiedzialne kształtowanie zachowań pracowników i motywowanie do zmian oraz jak optymalnie gospodarować zasobami - oto niektóre pytania na jakie poszukamy odpowiedzi.

Małgorzata Jakubik, Partner w LEI Polska Robert Kagan, Członek Zarządu LEI Polska
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
13:15 13:15 - 14:30
Dla produkcji i usług
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Kaizen Teian - program sugestii pracowniczych

W tej sesji najpierw zostaną przedstawione początki oryginalnej koncepcji Kaizen w Toyocie i jak ta koncepcja funkcjonuje dzisiaj. Nie chodzi w tym przypadku o Kaizen w formacie warsztatów Kaizen, ale o codzienne praktykowanie Kaizen w swoich obszarach i procesach, co jest wyrazem mentalności Kaizen.

Koncepcja ta została uznana za jeden z kluczowych elementów zmiany paradygmatu kulturowego w organizacjach. Podczas tej sesji zobaczysz szereg przykładów z Toyoty i innych organizacji z różnych sektorów branżowych, a także przedstawione zostaną istotne kroki w kierunku wprowadzenia kultury Kaizen.

Samuel Obara, Honsha Associates, USA, współautor książki "Toyota by Toyota"
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
13:15 13:15 - 14:30
Dla produkcji
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Karakuri Kaizen

Cyril Dané, właściciel AIO Karakuri Kaizen Benoit Perrot Minnot, manager ds. kluczowych klientów, AIO Karakuri Kaizen
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
13:15 13:15 - 14:30
Dla produkcji
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Wpływ narzędzi digitalizacji realizujących koncepcję Przemysłu 4.0 na zarządzanie procesem produkcyjnym.

Prezentacja zawiera przykłady wdrożeń rozwiązań Industry 4.0 zastosowanych w organizacji celem wsparcia metod zarządzania ukierunkowanych na szybsze identyfikowanie i rozwiązywanie problemów i poprawę wskaźników biznesowych. Przedstawione przykłady rozwiązań są rezultatem prac zakładowego zespołu specjalistów, co pokazuje, ze można wdrożyć narzędzia Industry 4.0 bez wsparcia zewnętrznego wymagającego dużego nakładu inwestycyjnego.        

Robert Marchewka, Kierownik Produkcji Samochodowych Szyb Przednich , Saint-Gobain Sekurit Innovative Materials Polska
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
13:15 13:15 - 14:30
Dla produkcji i usług
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Szczupłe zarządzanie projektami, czyli co nam daje synergia tradycyjnego podejścia projektowego i metod Lean

Jedną z uniwersalnych i coraz częściej pożądanych umiejętności w organizacjach jest zdolność do skutecznej koordynacji zadań projektowych przez zespoły. Chodzi zarówno o małe, jak i większe przedsięwzięcia angażujące od kilku do kilkudziesięciu uczestników i zróżnicowane zasoby.


Czy istnieje prosty, praktyczny i skuteczny model zarządzania tego typu przedsięwzięciami? Które z rozwiązań stosowanych w ramach szczupłego zarządzania mogą wzbogacić podejście projektowe? Jak podejście projektowe uzupełnia metody Hoshin Kanri, Makigami i rozwiązywania problemów w oparciu o raporty A3?


W ramach prezentacji uczestnicy zapoznają się z potencjałem podejścia projektowego, które w wielu sytuacjach stanowi brakujący element skutecznego procesu wdrażania podejścia Lean.

Robert Czech, Konsultant LEI Polska
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
13:15 13:15 - 14:31
Dla produkcji i usług
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Jak Lean pomaga zrealizować strategię sprzedażowo-marketingową firmy. Spojrzenie z punktu widzenia Prezesa firmy

Inspirujący przykład wykorzystania Lean Management w celu zbudowania kompetentnego i zaangażowanego zespołu gotowego do podjęcia strategicznego wyzwania pięciokrotnego skrócenia czasu realizacji zamówień dla klientów i dwukrotnego zwiększenia obrotów firmy.

Prezentacja przedstawi historię firmy, wraz z kluczowymi momentami jej rozwoju. Przejdziemy przez wdrożenie Lean Management, od produkcji do sprzedaży i marketingu - co dało mierzalne rezultaty i zostało odebrane przez pracowników, klientów i zarząd jako sukces. Pokażemy jak metody Lean pomagają nam efektywniej zarządzać firmą, sprzedawać i obsługiwać klientów. Dojdziemy do użycia koncepcji value stream management do skalowania i rozwoju biznesu oraz wchodzenia na nowe rynki, pokazując po drodze odpowiedź na pytanie "dlaczego Lean".

Marek Waliszak, Prezes Zarządu i Dyrektor Zarządzający agencji reklamowej Opinion Sp. z o.o. i drukarni Opinion Strefa Druku Sp. z o.o.
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
14:30 14:30 - 15:00
Organizacyjny
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Przerwa

15:00 15:00 - 16:00
Sesja plenarna
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Psychologiczne mity w zarządzaniu

Literatura fachowa z zakresu zarządzania bardzo często powołuje się na różne koncepcje psychologiczne. Problem w tym, że najczęściej odwołanie to dotyczy niezweryfikowanych empirycznie idei, a nie rzetelnej wiedzy naukowej. Tak więc, np. teoria Maslowa, której ograniczenia i nietrafność już dawno temu psychologia wykazała, wciąż jest kanonem wiedzy z zakresu zarządzania. Podobnie jest z rzekomą dominacją komunikacji niewerbalnej nad kanałem werbalnym w komunikacji interpersonalnej, korzyściami wynikającymi z optymizmu, czy też bezwarunkową przewagą funkcjonowania zespołu nad indywidualnym wykonaniem zadań. Wystąpienie będzie prezentacją badań empirycznych obalających te mity i błędne przekonania oraz pokazaniem faktycznego stanu wiedzy psychologicznej, użytecznej w praktyce zarządzania.

Prof. dr hab. Dariusz Doliński, profesor psychologii, członek korespondent Polskiej Akademii Nauk
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
16:00 16:00 - 16:20
Sesja plenarna
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Zakończenie XVIII Konferencji Lean Management

Dzień 3

08:00 08:00 - 16:00
Warsztaty
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Wykrywanie wąskich gardeł na produkcji

Warsztat odbywać się będzie na terenie firmy WABCO we Wrocławiu

Zwiększenie produkowanych ilości na linii produkcyjnej wymaga zwiększenia przepustowości wąskich gardeł, co oznacza, że musimy najpierw znaleźć te miejsca, w których znajdują się wąskie gardła. Ale identyfikacja wąskich gardeł może nie być łatwa, ponieważ się przemieszczają. Większość typowych metod używanych w przemyśle nie działa przy przemieszczających się wąskich gardłach. Podczas tych warsztatów przedstawiona zostanie metoda Bottleneck Walk (obchód wąskich gardeł). Warsztaty obejmują nieco teorii wąskich gardeł, dużo praktyki z użyciem symulowanego systemu produkcji, a potem przejdziemy do działania w warunkach rzeczywistych – pójdziemy na halę produkcyjną, aby znaleźć wąskie gardła w rzeczywistym systemie produkcyjnym. 

Wybrane artykułu Christopha Rosera na temat wąskich gardeł:

  1. Shifting Bottlenecks
  2. Common Bottleneck Detection Methods that do NOT work!
  3. The Bottleneck Walk – Practical Bottleneck Detection Part 1
  4. The Bottleneck Walk – Practical Bottleneck Detection Part 2
  5. Mathematically Accurate Bottleneck Detection 1 – The Average Active Period Method
  6. Mathematically Accurate Bottleneck Detection 2 – The Active Period Method

UWAGA: Warsztat będzie odbywał sie na terenie firmy Wabco we Wrocławiu. WARSZTAT TYLKO W JĘZYKU ANGIELSKIM

Christoph Roser, Wybitny ekspert Lean Production w szczególności np. w zakresie wąskich gardeł w przepływie produkcji, czy też w zakresie Lean w środowisku Industry 4.0
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
08:00 08:00 - 16:00
Warsztaty
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Coaching twórczego myślenia w usługach

Ten warsztat będzie interaktywnym doświadczeniem uczenia się (symulacja), dostosowanym w pełni do środowiska usługowego, w trakcie którego poznacie przetestowaną metodę Karyn na prowadzenie coachingu w taki sposób, aby coachowani generowali nowe pomysły, a następnie przekładali je na efekty w procesach usługowych z wykorzystaniem metody 4P oraz 17 Zasad Toyota Way prowadzących do doskonałości w procesach usługowych (The Toyota Way to Service Excellence)

Karyn Ross, Światowej sławy ekspertka lean w usługach, USA, współautorka książki – razem z J. Likerem – The Toyota Way to Service Excellence
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
08:00 08:00 - 16:00
Warsztaty
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Wprowadzenie do Lean Accounting - systemu rachunkowości i informacji finansowej wspierającego podejmowanie właściwych decyzji

Szczupła produkcja (Lean Manufacturing) to zupełnie inny w stosunku do tradycyjnego paradygmat wytwarzania. Skupia się na produkcji wyrobów wyłącznie wtedy, gdy klient wyrazi taką potrzebę poprzez złożenie zamówienia. W związku z tym różni się znacząco od metod produkcji masowej, stosowanych przez tradycyjnych producentów. Trudno się więc dziwić, że systemy księgowości i pomiaru efektywności, które działały w środowisku produkcji tradycyjnej będą szwankowały przy dość radykalnie zmienionych założeniach i metodach produkcji wg zasad Lean. Wiele firm dochodzi do wniosku, że aby utrzymać Lean, muszą zmienić swój system rachunkowości zarządczej.

Aby osiągnąć sukces firma wdrażająca Lean musi rozwinąć efektywną funkcję rachunkowości zarządczej, która uzupełni jej system księgowości finansowej. Tylko w ten sposób organizacja będzie w stanie zapewnić sobie wystarczającą bazę informacyjną niezbędną do podejmowania decyzji dotyczących przyszłości. Księgowość finansowa skupia się na działaniach z przeszłości. Księgowość szczupła (Lean Accounting) jest nastawiona na podejście zintegrowane, polegające na uwzględnianiu pełnego zakresu informacji, istotnych z punktu widzenia podejmowania decyzji. Warsztaty obejmować będą sesję instruktażową, studia przypadku oraz wypowiedzi użytkowników działającego systemu Lean Accounting, obrazujące korzyści wynikające z odpowiednio zaprojektowanego systemu rachunkowości zarządczej wspierającego podejmowanie decyzji w firmie.

 

Program warsztatów

Dlaczego Lean Accounting jest ważne?

Wyjaśnienie problemów związanych z tradycyjną księgowością, z systemami kontroli i pomiaru oraz pokazanie, skąd wynika potrzeba stosowania szczupłej rachunkowości finansowej i zarządczej (Lean Accounting).

Czym jest szczupła rachunkowość?

Objaśnienie metod rachunkowości Lean oraz tego, jak każda z nich działa w firmie wdrażającej Lean:

- Zarządzanie strumieniem wartości

- System pomiaru efektywności i wyników w środowisku Lean

- Rachunek zysków i strat strumienia wartości

- Pomiar działań Lean na wynik finansowy firmy

- "Leanowe" podejmowanie decyzji przy użyciu tabeli wyników (Box Score)

Wdrażanie Lean Accounting

 

Kto powinien wziąć udział?

Dyrektorzy generalni i prezesi firm wdrażających Lean. Menadżerowie strumieni wartości, dyrektorzy finansowi, kontrolerzy finansowi, księgowi, członkowie zespołu Lean oraz inne osoby, które opracowują mierniki i/lub raporty księgowe. Kurs ten będzie szczególnie przydatny dla osób, które wcześniej nie zetknęły się z koncepcją Lean Accounting.

Nicholas S. Katko CPA, CGMA, Senior Consultant, BMA Inc.
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
08:00 08:00 - 16:00
Warsztaty
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Praca standaryzowana: podstawa dla Kaizen

Standaryzowana praca, pomimo tego, że jest jednym z narzędzi Lean, które potencjalnie może przynieść najwięcej korzyści, jest niestety mało wykorzystywana. Zdokumentowana obecna najlepsza praktyka jako standaryzowana praca stanowi podstawę dla kaizen czyli ciągłego doskonalenia. Udoskonalony standard staje się nowym standardem i w ten sposób punktem odniesienia dla dalszych ulepszeń. Doskonalenie standaryzowanej pracy jest niekończącym się procesem. Zasadniczo standaryzowana praca składa się z trzech elementów:

  • Czasu Taktu, czyli tempa, w jakim produkty muszą być wytwarzane w procesie, aby zaspokoić zapotrzebowanie klientów.
  • Dokładnej sekwencji pracy, w której operator wykonuje zadania w czasie taktu.
  • Standardowego zapasu, w tym materiału przetwarzanego w maszynach, wymaganego do utrzymania płynnego działania procesu.

Ustanowienie standaryzowanej pracy polega na zbieraniu i zapisywaniu danych na kilku formularzach. Formularze te są wykorzystywane przez inżynierów i kierowników pierwszej linii do zaprojektowania procesu, a przez operatorów do usprawnienia wykonywanej przez nich pracy. Podczas tego warsztatu nauczysz się, jak korzystać z tych formularzy. Przekonasz się również, dlaczego wdrożenie Lean bez standaryzowanej pracy nie może być trwałe.

 

Korzyści:

Korzyści z ustandaryzowanej pracy obejmują: dokumentację bieżącego procesu dla wszystkich zmian produkcyjnych, zmniejszenie zmienności, łatwiejsze szkolenie nowych operatorów, redukcję urazów i przeciążeń oraz to, że wiadomo, jaki jest punkt startowy dla działań usprawniających.

Standaryzowana praca zaszczepia dyscyplinę w kulturze firmy, a właśnie dyscyplina, choć często lekceważona, jest niezbędna do tego, aby Lean mógł się zakorzenić. Standaryzowana praca jest także narzędziem edukacyjnym, które wspiera audyty, promuje rozwiązywanie problemów i angażuje członków zespołu w tworzenie rozwiązań poka-yoke.

 

Konspekt warsztatów:

Warsztaty oparte są na formacie "usłysz-zobacz-przećwicz" – tak więc uczestnik będzie zdobywał wiedzę i umiejętności dzięki objaśnieniom prowadzącego, dyskusjom, symulacjom i ćwiczeniom w małych grupach.

Tematyczna zawartość warsztatów:

  • Podstawowa koncepcja standaryzowanej pracy i przykłady z różnych branż.
  • Różnica między standaryzowaniem pracy a standaryzowaną pracą.
  • Trzy elementy standaryzowanej pracy (czas taktu, sekwencja pracy, standardowy zapas w toku).
  • Trzy dokumenty do zaprowadzenia standaryzowanej pracy (karta zdolności produkcyjnej procesu, tabela kombinacji pracy standaryzowanej, karta pracy standaryzowanej).
  • Trzy wymagania dotyczące standaryzowanej pracy (praca, sprzęt i linia, jakość)
  • Techniki standaryzowania pracy: poka-yoke, zarządzanie wizualne, arkusz podziału pracy, kontrola i audyt.
  • Jak wybrać techniki standaryzacji odpowiednie dla twojego środowiska, abyś mógł skutecznie zapewnić, że twój proces jest stabilny, a twoje wyniki są przewidywalne.
  • Podejście Toyoty do kaizen.
  • Jak obserwować pracę przed jej standaryzowaniem.

 

Cele warsztatów:

Po zakończeniu tych warsztatów będziesz w stanie:

  • Zrozumieć podstawy standaryzowania i jego znaczenie w tworzeniu fundamentów systemu Lean.
  • Opracowywać formularze pracy standaryzowanej.
  • Stosować techniki standaryzowania w celu:
  • doskonalenia szkoleń
  • eliminowania marnotrawstwa
  • zapewnienia, że usprawnienia zostaną wdrożone na trwałe
  • zapewnienia przewidywalności wyników.

 

Formularze pracy standaryzowanej w wersji po angielsku (ang. Standard Work Forms)

Artykuły na temat pracy standaryzowanej w wersji po angielsku:

 

"Byłem niesamowicie zdumiony tym, jak łatwo Sammy Obara uczy metodologii Lean, koncepcji i technik, co sprawia, że uczenie się jest tak interesujące i żywe, trening był bardzo skuteczny, zdolności dydaktyczne Sammy’iego są perfekcyjne, wszystkie wątpliwości zostały rozwiane, a nasze cele zostały całkowicie spełnione."

 

- Paul Viezzer
Volvo, Powertrain Brazylia

Samuel Obara, Honsha Associates, USA, współautor książki "Toyota by Toyota"
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług
08:00 08:00 - 17:00
Wycieczka
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Wycieczka do firmy KRUK - firmy zajmującej się obsługą zadłużenia.

Firma, która dąży do osiągnięcia pozycji nr 1 na świecie pod względem wartości rynkowej wśród spółek giełdowych z branży windykacyjnej.

08:00 08:00 - 17:00
Wycieczka
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Wycieczka do zakładu Opla dawniej General Motors

Opel Manufacturing Poland (OMP) należy do spółki Opel/Vauxhall, wchodzącej w skład koncernu Groupe PSA. Koncern PSA przejął koncern Opla/Vauxhall w sierpniu 2017, tym samym powstał drugi co do wielkości, po VW, producent samochodów w Europie. Firma ma dwa zakłady produkcyjne – samochodów osobowych w Gliwicach, będący jednocześnie główną siedzibą firmy, i silników w Tychach. Do spółki należą również Centra Usług Wspólnych oraz Funkcje Centralne obsługujące inne jednostki Opel/Vauxhall w Europie. Opel jest jednym z najlepszych zakładów, zatrudniającym obecnie łącznie z fabryką silników w Tychach ok 4000 pracowników.

Gliwicki zakład od początku budowany był na zasadach Lean i jest jednym z najlepszych przykładów pełnego, funkcjonującego systemu szczupłej produkcji. Oprócz możliwości przyjrzenia się procesowi produkcyjnemu samochodów uczestnicy zapoznają się z używanymi w fabryce narzędziami, procesami i rozwiązaniami Lean oraz ich specyficznym zastosowaniem w realiach produkcji samochodów.

Obecnie w fabryce w Gliwicach powstają dwa modele: elegancki kabriolet Cascada i bestseller marki – Opel Astra. Jako główny producent tego modelu fabryka odpowiada za jego standardy jakościowe w grupie Opel/Vauxhall.

08:00 08:00 - 17:00
Wycieczka
XVIII Konferencja Lean Management dla produkcji i usług

Wycieczka do zakładu Toyoty w Wałbrzychu połączona z wizytą w firmie Electrolux w Świdnicy

Powiadomienia o konferencji

Poinformujemy Cię o zapisach na Konferencję – zostaw nam swój adres e-mail